Jos is transportplanner bij HSF logistics

Goede contacten

Planner Jos is een belangrijke schakel tussen de chauffeur en de klant. Samen met zo’n 25 collega’s zorgt hij ervoor – in wisseldiensten – dat er elke avond tachtig tot negentig auto’s worden ingedeeld en kunnen rijden. “Elke keer is er weer de hectiek van het omladen van de auto’s in ons eigen distributiecentrum. Een proces dat afhankelijk is van heel veel partijen. Dat het elke avond weer lukt om zo veel mogelijk auto’s over te laden, maakt me trots. De organisatie staat goed.”

Als planner houdt Jos niet alleen rekening met de rijtijdenwet, maar ook met wat de chauffeurs willen. “Of ze vier dagen willen werken of vijf, of lange dagen willen maken of niet, of ’s ochtends heel vroeg of wat later willen beginnen en of ze ‘s avonds eerder naar huis willen omdat ze dan bijvoorbeeld de sportavond hebben. Dat we hiermee rekening houden is een hele uitdaging, maar in veel gevallen lukt het. En als het een keer niet kan, dan leggen we ook uit waarom niet. Natuurlijk moet er gewoon gewerkt worden, maar in overleg kan er heel veel.”

Ons-kent-ons

Het contact met de chauffeurs vindt Jos het leukste van zijn werk. “We zien ze niet elke dag, maar wel heel regelmatig. Hier aan de balie ontmoeten we de chauffeurs en praten we even bij. De cultuur is informeel, ons-kent-ons. Als planner weet je wat van de mensen. Wat hun gezinssituatie is bijvoorbeeld. En daar probeer je rekening mee te houden. Als je elkaar beter leert kennen, dan is dat goed voor de sfeer en de arbeidsverhouding. En dat zorgt onder andere ook voor een beter resultaat.”

Geven en nemen

Jos draait al even mee bij DFDS en weet dat de chauffeur én de chauffeursvrouw van nu anders zijn dan die van vroeger. “Vaak werken ze allebei en zijn chauffeurs veel meer betrokken bij het gezin. Die willen bijvoorbeeld ook op vrijdagochtend de kinderen naar school brengen. Daar houden we hier rekening mee.” De meeste chauffeurs komen uit de regio, maar er zijn er ook die wat verder weg wonen of net over de grens in Duitsland. “We zorgen ervoor dat zij na een dag werken niet nog eens tweeënhalf uur onderweg zijn naar huis. De werkdag moet passend zijn bij de thuissituatie. Dat hier ruimte voor is, vind ik bijzonder. De formule van geven en nemen is voor het bedrijf goed, maar ook voor de chauffeurs. Het zorgt voor een goede werksfeer. Naast een goed salaris natuurlijk.”