Droom waarmaken
Het is altijd Lottes droom geweest om vrachtwagenchauffeur te worden. Toch twijfelde ze om de stap echt te zetten. Tot twee jaar terug. Ze haalde haar CE-rijbewijs en kroop achter het stuur van een vrachtwagen. Nu werkt ze al ruim een jaar bij DFDS en het bevalt haar uitstekend. “Ik zie mezelf dit werk nog heel lang doen.”
Lotte vindt het geweldig om op een grote vrachtwagen met trailer te rijden. “Vooral de vrijheid die je hebt tijdens je werk vind ik fijn. Je krijgt een planning en begint aan je ritten van die dag. In mijn eigen tempo werk ik het lijstje af. Dat geeft mij een heel vrij gevoel. Lekker onderweg zijn, heerlijk.”
Afwisselend
Vanaf dat ze begon bij DFDS werkt Lotte vier dagen. “Dat is mijn eigen keuze. Ook om in Nederland te rijden. Soms ga ik wel naar België of Duitsland, maar aan het einde van de dag ben ik gewoon thuis. En dat is ook wat ik wil. Elke dag is anders, ook je werktijden. Dan begin je ’s ochtends heel vroeg, dan weer wat later. Het is erg afwisselend.”
Mannenwereld
Hoewel Lotte in een mannenwereld werkt, staat ze daar zelf nauwelijks bij stil. “Ik ben nu de enige vrouwelijke chauffeur bij DFDS. Een unieke positie. De reacties zijn positief. Vooral als ik ergens kom en uitstap; mensen verwachten het vaak niet. Als ik me ergens meld, zeggen ze ‘rijd maar even naar hier’. Maar dan wijs ik naar de grote wagen waarmee ik ben en dan zijn ze verbaasd. Dat is leuk.”
Anders rijden
Vindt Lotte dat het rijden met hangend vlees meer van chauffeurs vraagt? “Het is niet moeilijker, maar anders rijden. Je moet er meer rekening mee houden, voorzichtiger rijden. Ook ben jij degene die in de gaten moet houden dat de kwaliteit goed blijft. Dus je let op de temperatuur van de levensmiddelen en dat de deuren snel dicht moeten bij laden en lossen. Maar daarin wordt je jaarlijks getraind en bijgeschoold. Het is geen extra lang of moeilijk traject. Als je zelf wilt, kan iedereen dit leren.”
Goed onderhouden
Lotte waardeert het dat er bij DFDS in overleg veel mogelijk is. “Het is een groot bedrijf waardoor er ook meer mogelijkheden zijn, zoals vier dagen werken. Het contact met de planning is goed. Dus als er iets is, kun je dat aangeven. Ze houden echt rekening met je, vaak is er wat te regelen.” Die samenwerking typeert de cultuur binnen het bedrijf. “Ik heb goede collega’s. Met sommigen bel ik onderweg als er iets is. Dat dit kan, vind ik erg fijn. En wat ik ook heel belangrijk vind, is dat het salaris op tijd is en het materiaal op orde. De vrachtwagens zijn schoon en goed onderhouden. Ik zit hier echt op mijn plek.”